Internet – chcę tam zaistnieć, ale nie wiem jak.

W niniejszym artykule wyjaśnię, jakie usługi są Ci potrzebne, żeby zaistnieć w Internecie. Tekst przeznaczony jest dla zupełnych laików. Jeśli masz podstawową wiedzę w tym zakresie – wiesz, czym różni się serwer od domeny – większość rzeczy, o których będę pisał, może wydać Ci się oczywistością, ale jeśli na co dzień zajmujesz się czymś innym, chciałbyś/abyś zacząć trafiać ze swoją działalnością do internautów, ale nie wiesz, jak to zrobić, a niekoniecznie chcesz zdawać się na informatyka – ten tekst jest dla Ciebie. Postaram się wyjaśnić wszystko w przystępny i obrazowy sposób. Zaczynajmy!

Oprócz wykonania samej strony WWW będziesz potrzebować „miejsca” w Internecie, w którym tę stronę umieścisz i adresu, dzięki któremu internauci będą mieli szansę w to miejsce trafić. To jest właśnie serwer i domena.

Serwer

Każda strona składa się z plików, które musimy gdzieś przechowywać i to w taki sposób, aby mogły zostać wywołane w postaci WWW przez internautę. Serwer to nic innego jak komputer, który jest non stop podłączony do sieci. Dzięki temu nasza strona może wyświetlać się o każdej porze dnia i nocy wszędzie na świecie, gdzie tylko jest dostęp do Internetu. Serwer ma przede wszystkim określoną przestrzeń – innymi słowy pamięć – dokładnie tak samo jak dysk na zwykłym komputerze. Komputer zazwyczaj jednak wyłączamy, kiedy z niego nie korzystamy, serwer musi być włączony 24 godziny na dobę. Teoretycznie serwer o niedużej pamięci możemy kupić sobie sami, ale taki zakup jak i późniejsze utrzymanie (prąd, chłodzenie) dla posiadania jednej czy nawet kilku stron internetowych jest nieekonomiczny. Tutaj pojawiają się operatorzy tacy jak Panda Services, którzy mają całą infrastrukturę (serwerownię) i którzy, obrazowo mówiąc, wynajmują właścicielom stron fragment wspomnianej pamięci. Czy oprócz przechowywania plików strony WWW, możemy jeszcze w jakiś sposób wykorzystać wynajętą nam przestrzeń? Tak – do przechowywania e-maili, które wbrew pozorom zajmują sporo miejsca. A skoro jesteśmy przy e-mailach, mogę przejść do wyjaśnienia, czym jest domena.

Domena

Domena to adres internetowy, nazwa (najlepiej, żeby była chwytliwa, charakterystyczna), po której internauta trafi na naszą stronę, ale również dzięki której trafi do nas wysłany przez niego e-mail. Przykładem domeny adres naszej strony: panda-services.pl. Być może, pisząc do kogoś wiadomość elektroniczną, zastanawiałeś/aś się, dlaczego niektórzy adresaci mają po znaku @ powszechne końcówki jak: gmail.com, czy wp.pl, podczas gdy inni mają po „małpie” nazwę swojej firmy lub nazwisko. W pierwszym przypadku, osoba, do której piszesz, korzysta z domeny oferowanej przez operatora swojej poczty i będzie to domena jednakowa dla wielu użytkowników. W drugim przypadku osoba czy firma wykupiła własną domenę. Człon po znaku @ będzie też zazwyczaj adresem strony internetowej. Co ciekawe nie ma dwóch identycznych domen. Dzięki temu każdy wysłany e-mail trafi na jedną konkretną skrzynkę a po wpisaniu prawidłowego adresu w przeglądarkę, trafimy zawsze na tą samą stronę WWW. Wykupując domenę, rejestrujemy indywidualny ciąg znaków, którego nie zarejestruje już nikt inny na całym świecie. Przynajmniej dopóki z niej nie zrezygnujemy lub odsprzedamy. To jednak temat na inny artykuł.

Domena w przeciwieństwie do serwera nie daje nam przestrzeni dyskowej – dlatego do opublikowania strony w Internecie potrzebujemy obu tych usług. W PANDA-SERVICES lubimy porównanie do mieszkania. Serwer jest samym mieszkaniem, w którym będziemy przechowywać meble (pliki strony) i przyjmować gości (Internautów), ale żaden gość ani list nie trafią do nas, jeśli nie będziemy mieli adresu. Domena jest właśnie taką tabliczką z adresem. Analogicznie, mając sam adres bez przestrzeni, nie będziemy mieli gdzie przyjąć naszych potencjalnych klientów.

Certyfikat SSL

Trzecią usługą, która może okazać się niezbędna do prowadzenia działalności w Internecie, jest certyfikat SSL. Jeśli korzystasz z bankowości online, możesz zaobserwować, że adres strony Twojego banku wyświetla się na zielono z ikonką kłódki. Kiedy w nią klikniemy, wyświetli się informacja o banku a także adnotacja, że strona jest zweryfikowana i bezpieczna. Taką kłódkę znajdziesz też na naszej stronie: https://panda-services.pl

Jest kilka rodzajów certyfikatów – banki używają certyfikatów EV (które zapewniają właśnie zielony pasek adresu.) Dla większości firm wystarczy znacznie tańszy SSL – adres WWW nie będzie wyświetlał się na zielono, nadal będzie jednak opatrzony ikonką kłódki i adnotacją, że nasza strona jest bezpieczna.

Czy SSL jest niezbędny? Jeśli mówimy o sklepie internetowym to tak. Zabezpieczenie witryny certyfikatem jest wymagane przez prawo. Jeśli chcemy utrzymywać zwykłą nie-sklepową stronę, to będzie ona działać bez certyfikatu, nie ma też wymogu prawnego, aby taką stronę zabezpieczać. Mimo to zalecam zaopatrzyć się w SSL. Po pierwsze, certyfikowana strona wzbudza większe zaufanie u odwiedzających. Google ogłosiło wręcz, że na przeglądarce Google Chrome każda niecertyfikowana witryna będzie wyświetlana z komunikatem, że jest niezaufana. Po drugie, certyfikat wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie – właśnie dzięki temu, że jest preferowany przez Google. Pozycjonowanie to rozległy temat na oddzielny artykuł.
Usług wspierających funkcjonowanie w Internecie jest oczywiście znacznie więcej, ale trzy powyższe będą niezbędną podstawą, od której trzeba zacząć. Mam nadzieję, że udało mi się wyklarować, czym jest serwer i domena oraz zachęcić Was do spróbowania swoich sił w Internecie.